czwartek, 10 listopada 2011

Interview with Pete DJ Jones by JayQuan (2001)




















Myślisz, że jesteś Dj’em? Może i jesteś, możesz posiadać papierek, lecz bez umiejętności czytania potrzeb tłumu na nic Ci się on zda! Wiedza. Zapraszam do krótkiego wywiadu z prekursorem Dj’ingu, zasłużonym dla całej kultury hip hop. Kurtis Blow, można rzec pierwsza hip-hopowa gwiazda w showbiznesie, wspomina, że pierwszą osobą z dwoma deckami ujrzał w roku 1972, był nią Pete Dj Jones...

W północnej Karolinie grywał swoje pierwsze imprezy, gdy przeniósł się na Bronx w roku 1970, zaczął grać coraz więcej w klubach. Emigracja do Nowego Yorku była spowodowana jego pasją, grał w bejsbol, a w NY zaś były lepsze możliwości ku polepszaniu umiejętności. Przez Curtisa często określany mianem „Dynamite Pete from Across the Street with that funky beat”. Od zawsze był wierny zasadzie, że prawdziwy hip-hop kształtuje charakter, zapewne dlatego był także nauczycielem w Junior High School 22, na 167th i Morris Ave. Według Kurtisa jest pierwszym, który w pełni określił jaki powinien być prawdziwy Dj – zapętlał jeden break w kółko, co pozwalało na "nieprzerwany" taniec. Posiadał także swojego emcee, niejakiego JT Hollywood (nie mylić z legendarnym Dj Hollywoodem, który pojawił się około roku 1973). W późniejszym czasie współpracował z Love Bug Starskim czy KC Prince of Soul, który nadal jest w grze. Pete jest jednym z pierwszych, którzy zapętlali breaki, zaczął przed Hercem, Bamem i Flashem.

Pokój … Nie wiem od czego zacząć … Kiedy zacząłeś miksować 2 płyty tego samego nagrania … i jakie to były nagrania?

Cóż, było to około roku 1969 albo 1970 … rzeczy typu James Brown, Peoples Choice, BB King, Johnny Taylor, Fatback Band … Właściwie to wykonywałem produkcję dla Fatback . … Ludzie od nich skontaktowali się ze mną, byli zainteresowani tym jak miksuję płyty, przynieśli swoje własne nagrania do oceny. Od tamtej pory produkowałem dla nich.

W jaki sposób miksowałeś 2 kopie tego samego nagrania w roku 1969?

Cóż, wiesz najlepszą częścią nagrania jest breakdown… co potem zaczęto nazywać break lub breakbeatem. To była ta część przy której ludzie najlepiej się bawili … Więc chciałem aby ta ich zabawa była dłuższa, grałem energetyzującą cześć kawałka w kółko. Miałem mikser z opcją "cue" … tak, że mogłem słyszeć na słuchawkach nagranie podczas gdy na drugim talerzu grało coś innego. Miałem dwa nagrania … przeważnie 45 rpm z 3 minutowym kawałkiem, którą mogłem rozciągnąć do 10 minut. Wtedy nie było wiele takich utworów, więc jeśli musiałem grać na imprezach, które trwały 3 godziny musiałem rozszerzyć te nagrania przez puszczanie niektórych fragmentów raz za razem.

Jak wyglądał Twój sprzęt?

Mikser Sony Microphone, później mikser GLI 7000, który był wielkości telewizora. Nigdy nie zrobili do niego crossfadera.

Kto jeszcze mixował w ten sposób w tamtym czasie?

Grandmaster Flowers z Brooklynu, Maboya, Plumber. Potem Flash, Herc i Bam pojawili się po nich... Grandmaster Flowers miksował najlepiej … Flash był najszybszy.

Kto był pierwszą osobą, którą usłyszałeś jak rapowała?

Dj Hollywood.

Czy miałeś Emcee’s którzy rymowali dla Ciebie?

Luvbug Starski … był dla mnie jak  syn … wziąłem go z ulicy i pracował w moim klubie. Także JJ The Disco King i KC The Prince Of Soul.

Kiedy przeszedłeś na emeryturę?

Około 1980 roku … prowadziłem wiele klubów … Potrzebowałem więcej czasu by nimi zarządzać.

Czy czujesz się częścią historii Kultury Hip Hop? (Flash powiedział, że jesteś pierwszą osobą, u której zobaczył jak miksujesz 2 takie same płyty … i pierwszą z wyjściem sygnałowym na mikserze)

Cóż, byłem klubowym dj'em … Musiałeś być pełnoletni by wejść do miejsc gdzie grałem. Ludzie dlatego mówili o Flashu, Bamie i Hercu, bo byli dj'ami grającymi w parkach … Każdy mógł iść do parku, tam nie było ograniczenia wiekowego, ale oni byli za młodzi by zobaczyć jak ja gram.

Czy grywałeś w klubach... Wtedy gdy występowały tam, nazwijmy je "Gwiazdy"?

Tak... Wtedy wyglądało to trochę inaczej. Grupy otwierały imprezy przed nami. GQ and the Fatback, otwierali imprezę przede mną, wtedy gdy ja grałem jako "gwóźdź programu".

Kiedy powróciłeś do Djingu?

W 1987 … było ciężko trzymać się od tego z dala … Wciąż gram, mam mnóstwo płyt w domu i jeszcze więcej w magazynie.

Słuchasz rapu, kogo?

Lubię bardzo wielu... Ja Rule, Jay-Z … Nie mam pojęcia o czym oni mówią, ale ich muzyka jest dobra … korzystają ze starszych brzmień.

Jeśli mogę, ile masz lat?

62.

Nie trzymasz sie Kurtisem Blow i innymi starszymi wyjadaczami?

Tak, jesteśmy w hip-hopowym sojuszu… Ja, Kurtis Blow, Russell Simmons, Herc i Theodore … Razem szukamy dróg by tworzyć pozytywny Hip Hop.

Wywiad przeprowadził JayQuan, w 2001 roku. Peace!

Brak komentarzy: